Friday 4 March 2016

"CALISTHENIC"

Calisthenics adalah bentuk latihan yang hanya menggunakan berat badan kita untuk membentuk otot. tak payah membership gym yang mahal untuk membentuk otot. Anda hanya perlu aktif dan konsisten dengan Calisthenics. Kepada yg mls nak berjoging dan tak mampu nak ke gym tetapi nak sihat dan nampak fit mcm 'abang sado', saya nak intro kpd anda satu gaya senamam jalanan atau street workout. Senamam ini sgt sesuai kpd mereka yg inginkan badan yg ideal. 


gambar di atas adalah cara senaman gaya street workout. senaman ini tak payah guna byk alatan. just guna kemudahan besi besi bar yg disediakan di taman taman permainan.


Masing masing mempunyai tujuan berbeza dalam latihan. Latihan beban atan pergi ke gym lebih terfokus pada pembentukan otot atau hypertrophy sedangkan Calisthenics atan senaman street workout ini terfokus pada ketahanan otot dan kekuatan.
LATIHAN BEBAN DI GYM
Untuk hal tersebut latihan beban mendapat nilai disini sbb latihan beban lebih menumpukan otot agar dapat mencapai hypertrophy (proses pembesaran otot) sedangkan Calisthenics lebih banyak menggunakan “Compound Movements” (menggunakan banyak otot untuk satu gerakan) seperti Pull Ups dan Push Ups.
Pull Ups(GAMBAR KEDUA) melibatkan berbagai otot mulai dari Biceps, Back, Chest, dan Abdominal(perut).
Pull Ups dengan form yang benar dapat membentuk Six-Pack(
GAMBAR BAWAH) !
SIX PACK

No comments:

Post a Comment